هـــم‌‌ده‌فیلـم‌انتخـاب‌کنی



اولن كه من خیلی فیلم نمی‌بینم. مخصوصن از حدود یك‌سال پیش كه شروع كرده‌ام به سریال‌دیدن. الان فكر می‌كنم به‌صورت میانگین هفته‌ای یك فیلم می‌بینم و پنج قسمت سریال (در حاضر دسپرت (هفته‌ای یك قسمت) و وایر (دوهفته‌ای یك قسمت)‌ و كلیفرنیكیشن ( هفته‌ای پنج قسمت)). وقتی خواستم لیست ده فیلم فیلان انتخاب كنم لیستی نداشتم. در نتیجه تقلب كردم. در واقع از روی لیستی كه منتقدها به روزنامه‌ی اعتماد داده‌بودند و لیستی كه وبلاگ‌نویس‌ها نوشته بودند نگاه‌كردم. بانی این تقلب علی‌لطفی بود. وقتی لیستم آماده‌شد دیدم اسم هیچ فیلم شگفت‌انگیزی در لیست من نیست. لیستم خوش‌حالم نمی‌كند. یعنی هر فیلمی كه من انتخاب كردم در لیست یك‌نفر دیگر هست. خب. این روش قطعن بیمار است و حاصلش هم حتمن سلیقه‌ی من نیست. یعنی همه‌ی سلیقه‌ی من نیست. من تعدادی از منتقدان سینمایی را دوست‌دارم. نظرهایشان را می‌پسندم. حالا هم نشسته‌ام اسم‌هایی را كه از فیلتر آن‌ها رد شده مرور كرده‌ام و تعدادی‌شان را انتخاب كرده‌ام. سعی‌كردم درستش كنم. به خاطره‌های فیلمی فكر‌كردم. سعی‌كردم یادم بیاید كه بعد از تمام‌شدن كدام فیلم‌ها خوش‌حال‌تر بودم. چند تایی یادم آمد. لیستم چاق‌تر شد. بعد دیدم بین این‌ فیلم‌ها بعضی‌ها را یك‌بار دیده‌ام و همیشه برنامه داشته‌ام كه دوباره ببینمشان و هیچ‌وقت هم ندیدم. دیدم كه خب این هم بد نشانه‌ای نیست. لابد اگر فیلم محبوب من بود تا حالا یك‌بار دیگر نشسته‌بودم پاش و چون ننشسته‌ام پس باید از لیستم حذفش كنم. كار سختی بود. درواقع كار بسیار سختی بود اما یك‌جور تنبیه هم حساب هم می‌شد. شاید از این به‌بعد حواسم جمع‌تر باشد. پنهان و ممنتو و ماهی‌ بزرگ و اي برادر کجايي؟ این‌جوری حذف شدند. بعد یاد وبلاگ افتادم. فكر كردم فیلم‌هایی كه در وبلاگ ازشان تعریف كرده‌ام حتمن فیلم‌های محبوبم بوده‌اند. 2:37 و جونو این‌جا به لیستم اضافه‌شدند. وبلاگ در دسترس‌ام نبود كه ببینم چی نوشته‌ام. شروع‌كردم به فكر‌كردن به این دو تا فیلم. یادم آمد كه پایان جونو خوب نبود. دوستش نداشتم. لیستم هم كه چاق بود. حذفش كردم. باز هم لیستم طولانی بود. این‌بار تصمیم‌گرفتم به تك‌تك فیلم‌های لیست فكر كنم و از هركدام كه ایراد مهمی به ذهنم آمد بی‌درنگ حذفش كنم. این‌طوری تعدادی از فیلم‌های محبوبم كه به‌نظرم غلط‌ داشتند از لیست حذف شدند. مثل "عشق بدکاره است" و هزارتوي پن. حالا با یك تقلب (دو جلد كیل بیل را یك فیلم گرفته‌بودم)، لیستم یازده‌تایی بود. تازه از اعماق درونم یك صداهایی درباره‌ی دیوانه‌خانه آقای كونچالوسكی به‌گوش می‌رسید كه نشنیده‌گرفتم. در آخرین مرحله گروه سه نفره بلویل كه فقط یك‌بار دیدمش حذف شد. این به‌نظرم سخت‌ترین حذف‌ بود. واقعن برای حذف‌كردنش قرین اشك و آه شدم. اما لیستم آماده شد. اینها ده تا فیلمی هستند كه در قرن بیست و یكم ساخته‌شده‌اند و من خیلی دوستشان دارم.
من دوست‌دارم بدانم فربد و آرش اين ليست را چه‌جوري مي‌نويسند.

ليست فيلم‌هايي كه در قرن بيست و يكم ساخته‌شده‌اند و من خيلي دوستشان دارم، تقريبن به ترتيب حروف الفبا

1. بازگشت (آندري زوياگنيتسف)
2. بيل رو بکش؛ جلد يک و دو
3. پیش از غروب
4. جاده مالهالند
5. چهارماه، سه هفته و دو روز
6. درخشش ابدی یک ذهن پاک
7. سرنوشت شگفت انگيز املي پولن
8. سين سيتي
9. 2:37
10. 21 گرم

علیبی


Comments: Post a Comment