هـــم‌‌ده‌فیلـم‌انتخـاب‌کنی



یک مقدمه طولانی:
اول فکر می‌کردم قضیه انتخاب ده فیلم دهه مثل این است که بخواهی یکی از این باکس‌های اینترست توی این سوشال نتورک‌ها را پر کنی که تا یک حدی کاراکتر جا دارند و ییهو می‌بینی ای داد سرگذشت شگفت‌انگیز آملی پولنت شده سرگذشت شگفت ان..و تو مجبوری خلاصه‌اش کنی و همان آملی (یا به قول آقاهای فیلمی امیلی :) ) بنویسی‌اش. بعد دیدم نه، آنجا قضیه کل فیلم‌های تاریخ است و اینجا همه‌اش ده سال(چقدرم کم!) و اصلا من که آدم فیلم‌بینی نیستم(کلا اماده‌خورم. وقتی خواهرم یک فیلمی می‌بیند سرش هوار می‌شوم. یعنی صلاحیت ایشان برای این قضیه ده فیلم بیشتر است) و سخت فیلم می‌بینم (مثلا همین فادر اند سان را شصت سال است گذاشته‌ام ببینم و هنوز هم ندیدم) خیلی هم با دقت فیلم نمی‌بینم و قبل از دیدن فیلم یک مجله‌ای کتابی چیزی می‌گیرم دستم و دعا می‌کنم فیلمنامه‌نویسش وراج بوده باشد ( و اگر وسط فیلم مجله‌ام را گذاشتم کنار و صرفا فیلم را دیده باشم معلوم می‌شود دوست داشته‌امش، یعنی معیارم همچین چیزی است (حالا منهای آن فیلم‌هایی که اصلا ورور ندارند)). بعدتر هم دیدم به نظرم فیلمهای این دهه به نسبت رسد و پیشرفت و این چیزها خیلی هم چشمگیر نیستند :). این دلایل باعث شده لیست ده‌تایی‌ام کمتر از ده تا بشود (آن بقیه مخلفات دور غذای اصلی‌اند)

2h37
Broken Flowers
Eternal Sunshine Of Spotless Mind
Goodbye Lenin
Memento
12
There Will Be Blood
Amores Perros
Le fabuleux destin d'Amélie Poulain


البته یه سری فیلمها هست که زیاد می‌بینمشان بی ترتیب:
A Love Song for Bobby Long
Departed
No Country for Old Men
Cache
Talk to Her
Lives of Others
Juno
بوتیک
The Diving Bell and the Butterfly
Dreamers
Lost in Translation
Once
In Bruges
به علاوه مستند سوپر سایز می جناب مورگان اسپورلاک :))

یک سری هم هستند که الکی دوستشان دارم:
Angel-A
Away From Her
Les Invasion Barbares
My Summer of Love
Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring

آخرم تشکر ویژه من از جناب جیم جارموش، تارانتینو، میشل گوندری و چارلی کافمن، برادران کوئن، خانم بینوش و آقای ژان پیر ژونه را داشته باشید.
آخرتر هم اینکه: دیروز وسط یک مقاله تخصصی نویسنده ییهو انسان‌شناسی‌‌اش عود کرده بود و یک جمله‌‌ای پراند که آدمی اصولا عیب مردم بیشتر به چشش می‌آید تا حسنش، و من هم همچنین. که حالا که آمدم و این فیلم‌ها را هم ردیف کردم ولی کلا به نظرم آدم نمی‌تواند دوست داشتن‌هایش را مرتب کند، برعکس که می‌تواند بگوید از چه چیزهایی حتی با چه تعداد ستاره متنفر است. من به فیلم‌هایی که این زیر هستند امتیاز منفی می‌دهم حتی اگر از 2000 تا 2010 ساخته نشده باشند:

Crash by David Cronenberg
Lost Highway
Elephent
Perfume
The Curious Case of Benjamin Button (در مقایسه با شاهکاری چون فارست گامپ)

Insomniac


Comments: Post a Comment